Informatie over de afdeling Spoedeisende Hulp

Spoedeisende Hulp

 

Welkom op de afdeling Spoedeisende Hulp (SEH)

Op de SEH ontvangen en behandelen we volwassenen en kinderen met acute gezondheidsklachten, verwondingen en letsels. Een deel van deze patiënten wordt met de ambulance binnen gebracht. Anderen worden doorverwezen via de huisarts of Huisartsenpost (HAP) of komen op eigen initiatief.

Inschrijving

U meldt zich bij binnenkomst aan de balie waar uw gegevens gecontroleerd worden. Bent u nog niet ingeschreven in het ziekenhuis met uw Burgerservicenummer (BSN), dan wordt u gevraagd zich te legitimeren. Hierna kunt u plaatsnemen in de wachtkamer.

Hoe snel wordt u geholpen?

Op de SEH wordt gewerkt met een landelijk triagesysteem. Triage houdt in dat niet de volgorde van binnenkomst, maar de ernst van uw klachten bepaalt binnen hoeveel tijd u door een arts gezien moet worden. U wordt kort na aankomst op de SEH door een triageverpleegkundige gezien om te bepalen hoe snel u door een arts onderzocht en behandeld moet worden. Zie ook onze folder ‘Triage’.

Kinderen

Artsen hebben de plicht extra te letten op tekenen van kindermishandeling en/of verwaarlozing of andere problemen van een kind. Daarom wordt uw kind nagekeken door de arts en wordt u een aantal vragen gesteld. Dit gebeurt bij alle kinderen tot en met 12 jaar en als er redenen zijn ook bij kinderen ouder dan 12 jaar. Om dit goed te kunnen doen vraagt de arts of de verpleegkundige aan uw kind zich (gedeeltelijk) uit te kleden. Dit onderzoek is niet pijnlijk en u kunt gewoon bij uw kind blijven. Het onderzoek duurt enkele minuten (zie ook de folder ‘Top teen onderzoek’).

Wie werken er op de SEH?

Op de SEH werken verschillende mensen, zoals:

  • medisch specialisten;
  • SEH artsen;
  • arts-assistenten;
  • co-assistenten;
  • SEH verpleegkundigen;
  • doktersassistenten;
  • secretaresses;
  • gastdames.

Onderzoek en behandeling

Na een eerste onderzoek door een SEH-verpleegkundige of arts hoort u welke aanvullende onderzoeken en behandeling eventueel gebeuren. Dit kan zijn:

  • opnemen van bloeddruk, pols, temperatuur, enz.;
  • maken van een hartfilmpje (ECG);
  • bloedafname;
  • röntgenonderzoek (foto, CT-scan, MRI scan, echo).

De wachttijd voor aanvullende onderzoeken of de uitslagen daarvan kan wisselen. Deze onderzoeken zorgen ervoor dat wachttijden kunnen oplopen. Ook moet u soms wachten tot de medisch specialist beschikbaar is. Uiteraard doet men er alles aan om uw verblijf zo kort en aangenaam mogelijk te maken.

Geen geluid- en beeldopnamen maken

U mag geen geluid- en beeldopnamen maken van onze medewerkers. Ook zij hebben recht op privacy.

Begeleider

Er mag altijd een begeleider met u mee naar de behandelkamer als de situatie dit toelaat . Als er meer familieleden of vrienden meekomen, wissel elkaar dan af. Er mogen niet meer dan 2 mensen tegelijkertijd bij u aan bed.

Na de behandeling

U gaat naar huis
Als het nodig is krijgt u een afspraak mee voor de polikliniek. De SEH informeert uw huisarts over uw bezoek aan de SEH.

U wordt doorverwezen
Uw klachten maken het noodzakelijk dat u wordt doorverwezen naar een polikliniek binnen het ziekenhuis of een ander ziekenhuis. Direct? Of eerst naar huis?

U wordt opgenomen
Uw klachten maken een opname in het ziekenhuis noodzakelijk. Er wordt een bed voor u geregeld op de verpleegafdeling. De verpleegkundige van de afdeling waar u opgenomen wordt komt u ophalen.

Kosten

Voor een bezoek aan de huisarts of Huisartsenpost (HAP) geldt geen eigen risico. De gemaakte kosten worden dus vergoed door uw zorgverzekering.

Voor een bezoek aan de SEH van het ziekenhuis geldt dat de gemaakte kosten van uw eigen risico afgaan. Het is dus verstandig om voor medische hulp, behalve bij een levensbedreigende situatie, eerst naar de huisarts of Huisartsen post te gaan. Als het nodig is, verwijst de huisarts u door naar het ziekenhuis. Komt u zonder verwijzing naar de SEH en er is geen levensbedreigende spoed? Dan geldt ook dat de gemaakte kosten van uw eigen risico afgaan.

In Nederland is iedereen verplicht verzekerd. Mensen die niet verzekerd zijn moeten hun behandeling zelf betalen. Zie ook onze folder ‘Betalen ziekenhuiszorg’.

PDF
Stel PDF samen

Aanvullende informatie

De Huisartsenpost (HAP)
Heeft u buiten kantooruren met spoed een huisarts nodig? Bel dan voordat u naar de HAP gaat eerst voor een afspraak. Op werkdagen bereikbaar van 17:00 - 08:00 uur ‘s ochtends. Tijdens weekenden en feestdagen 24 uur per dag bereikbaar.

Huisartsenpost:
0495 – 677 677

Adres
Spoedpost Weert (naast hoofdingang van het ziekenhuis)
Vogelsbleek 5
6001 BE Weert

De Huisartsenpost is onderdeel van de Spoedpost Weert die gevestigd is in het ziekenhuis. Samen met de Spoedeisende hulp zijn ze één loket waar patiënten terecht kunnen voor medische hulp die niet kan wachten.

Heeft u nog vragen?

U heeft recht op volledige informatie. Stel uw vraag aan de verpleegkundige die u op de SEH begeleidt of aan de behandelend arts(assistent). U kunt ook contact opnemen met de afdeling Receptie & Beveiliging van het ziekenhuis. Zij verbinden u door met de SEH.

Afdeling Receptie & Beveiliging:
0495 - 57 21 00

Bij levensbedreigende spoed belt u altijd:
112

Voor de Huisartsenpost belt u:
0495 – 67 76 77