Digitale zorg is vaak makkelijker dan gedacht

23 maart 2022

5 vragen en antwoorden

Binnen de zorg maken we steeds meer gebruik van apps en andere digitale toepassingen. We zien ook dat steeds meer patiënten hier gebruik van maken. Zo heeft 85% van onze patiënten wel eens ingelogd op MijnSJG en zijn er meer dan 7.000 patiënten die gebruik hebben gemaakt van BeterDichtbij. Maar wat voor de ene persoon een uitkomst is, kan voor de ander als een last voelen. Toch is het vaak makkelijker dan u denkt. We helpen u daarom graag op weg door antwoord te geven op de 5 meest gestelde vragen over onze digitale zorg.

Er is MijnSJG, een BeterDichtbij app en een SJG Zorg app.
Waarvoor gebruik ik nu wat?

MijnSJG is het online patiëntenportaal waarop u uw medisch dossier kunt inzien (inclusief behandelverslagen en uitslagen). Ook kunt u hier een (eerste) afspraak plannen, folders vinden en vragenlijsten invullen. Voor ons is dit hét centrale portaal om u van informatie te voorzien.

De BeterDichtbij app kunt u gebruiken om te ‘chatten’ met uw polikliniekassistente of arts, bijvoorbeeld als u vragen heeft over uw behandeling of medicatie. Het lijkt in gebruik op WhatsApp, maar dan veel beter beveiligd. U kunt in plaats van te bellen naar de polikliniek, een bericht sturen via deze app op een moment dat u uitkomt. BeterDichtbij kan ook gebruikt worden voor een consult op afstand door videobellen (of beeldbellen).

De SJG Zorg app is relatief nieuw en kan op dit moment alleen worden gebruikt door patiënten die het traject voor een nieuwe heup of knie ingaan en voor borstkankerpatiënten van Alexander Monro regio Zuid-Oost. Het is dus geen app om in de MijnSJG omgeving te komen. In de SJG Zorg app wordt informatie gegeven over uw behandeltraject en gevraagd om op een aantal momenten vragenlijsten in te vullen. Dat gaat dan om vragenlijsten die niet in MijnSJG kunnen worden gesteld.

Wat is online inchecken en hoe werkt het?
Online inchecken houdt in dat u vóór u naar het ziekenhuis komt, thuis alvast uw gegevens controleert. Bijvoorbeeld de gegevens over uw huisarts, apotheek, e-mailadres en telefoonnummer nog actueel zijn. Eenmaal in ons ziekenhuis hoeft u deze gegevens dan niet meer te controleren op de aanmeldzuil en dat bespaart u tijd. Als u de afspraak via e-mail heeft ontvangen, kunt u één dag voor uw afspraak plaatsvindt uw gegevens controleren (online inchecken). U ontvangt van ons een e-mail hierover. Vooraf inchecken is niet persé noodzakelijk. U kunt uw gegevens ook bij de aanmeldzuil in het ziekenhuis controleren als u dat prettiger vindt.

Kan ik in MijnSJG ook de gegevens van mijn kind inzien als ik met mijn eigen gegevens inlog?
Dat is helaas vooralsnog niet mogelijk. U kunt wel een DigiD aanvragen voor uw kind via www.digid.nl. U kunt dan met deze gegevens inloggen in MijnSJG en het dossier van uw  kind bekijken.

Hoe verzet ik mijn afspraak via MijnSJG?
Om uw afspraak te wijzigen, logt u in op MijnSJG. Ga naar ‘Mijn afspraken’ en kies vervolgens voor ‘Afspraak wijzigen’. U kunt de afspraak verzetten tot 2 werkdagen voor de afspraak.

Wat moet ik doen als ik de vragenlijst ter voorbereiding op mijn operatie niet via MijnSJG kan invullen?
Voordat u een operatie of een ingreep ondergaat, hebben wij een aantal gegevens nodig. Wij vragen u daarom altijd om een vragenlijst in te vullen via MijnSJG. Soms lukt dat niet, bijvoorbeeld vanwege een probleem met inloggen of omdat u geen computer heeft. Als digitaal invullen niet lukt, dan wordt 1 tot 2 dagen vóór uw afspraak bij de preoperatieve screening telefonisch contact met u opgenomen om uitleg te geven. Mocht het dan alsnog niet lukken, dan neemt de assistente de vragenlijst persoonlijk met u door.


Gezondheidskrant SJG Weert - april 2022 - nummer 1 - pagina 3

Digitale zorg is vaak makkelijker dan gedacht