Ervaringen met de BeterDichtbij app: kinderarts Mieke van Helvoirt en onze patiënten aan het woord

19 juli 2021

‘’Het uitwisselen van berichten via BeterDichtbij heeft een duidelijke meerwaarde voor onze patiënten en onszelf’’
Met de implementatie van BeterDichtbij heeft de vakgroep Kindergeneeskunde een nieuwe impuls gegeven aan het beeldbellen. Sinds kort staan in de agenda’s van de kinderartsen vaste momenten voor beeldbelafspraken gepland en worden patiënten actief benaderd of ze hiervan gebruik willen maken. Mieke: ‘’als onze patiënten liever een beeldbelgesprek dan een telefonisch gesprek willen, dan willen wij dat natuurlijk ook’’.

Ook voor het uitwisselen van berichten maakt de vakgroep gebruik van BeterDichtbij. Mieke ziet vooral daar een duidelijke meerwaarde voor zowel haar patiënten als henzelf. Mieke: ‘’Als een kind eczeem heeft, dan stuurt de moeder of vader een foto ervan via de BeterDichtbij app naar ons. Dan kunnen we op basis daarvan al advies geven hoe het te behandelen of besluiten dat toch een afspraak nodig is. Ook voor het aanvragen van herhaalrecepten gebruiken we BeterDichtbij. Ook voor de toekomst zie ik veel mogelijkheden waar we de app voor kunnen gaan gebruiken, zoals het uitzetten van vragenlijsten en het communiceren van niet-impactvolle uitslagen naar onze patiënten.’’

‘’Laagdrempelig en snel je vraag beantwoord’’
Miranda (49) haar dochter is bij de polikliniek Kindergeneeskunde onder behandeling en hiervoor heeft Miranda de BeterDichtbij app geactiveerd. Miranda: ‘’de app installeren was heel eenvoudig en hij werkt écht heel fijn. Ook als je een bericht hebt ontvangen, krijg je zowel op je telefoon als op je mail daarvan een melding’’. Haar vragen over de behandeling van haar dochter hadden geen haast en ze wilde de arts op dat moment niet belasten. ‘’Voor mij was het sturen van een bericht via BeterDichtbij een laagdrempelige manier om mijn vragen te stellen. Ik heb nooit lang hoeven te wachten op een reactie terug, binnen 1-2 werkdagen had ik antwoord. Maar ook als ik informatie over mijn dochter wilde delen, zodat ik deze niet zou vergeten tijdens een consult, deelde ik deze via de app. Ik heb hem nu alleen nog voor mijn dochter gebruikt, maar grote kans dat ik hem in de toekomst ook voor mezelf ga gebruiken.’’

Anita (66) werd vanwege terugkerende klachten aan haar rechteroog doorverwezen naar neuroloog Tim Alleman, omdat deze mogelijk een neurologische oorzaak hadden. De uitleg die de neuroloog tijdens het consult gaf was voor haar helder, maar eenmaal thuis begon het toch te malen in haar hoofd. Ze maakte zich zorgen dat ze misschien wel dementie zou kunnen hebben en stelde haar vragen hierover op de app. Een dag later had ze antwoord. ‘’Ik heb zo uitgebreid en snel antwoord gekregen, ik was daarna helemaal gerustgesteld. Dat was voor mij echt een opluchting. Anders was er misschien wel een afspraak in het ziekenhuis voor nodig geweest en dat was nu niet het geval’’.

Meer weten over BeterDichtbij?
De poliklinieken Kindergeneeskunde, Gynaecologie, Chirurgie, KNO, Longgeneeskunde, Neurologie, Cardiologie, Sportgeneeskunde en Orthopedie maken al gebruik van BeterDichtbij. Bent u bij één van deze poliklinieken onder behandeling en wilt u ook graag met uw zorgverlener via BeterDichtbij communiceren? Geeft dit dan aan bij uw arts of polikliniek-assistent. De komende tijd zullen de andere vakgroepen ook gaan volgen.

Ook vindt u op deze pagina meer informatie over de app: https://sjgweert.nl/patienten/beterdichtbij

Ervaringen met de BeterDichtbij app: kinderarts Mieke van Helvoirt en onze patiënten aan het woord