Hoe meten we onze kwaliteit?
Ons ziekenhuis kent een cultuur waarin we ons transparant en toetsbaar opstellen. Als professionals naar elkaar, maar ook als ziekenhuis naar onze patiënten en andere instanties zoals de Inspectie voor de Gezondheidszorg en Jeugd (IGJ). We maken zo maximaal gebruik van de specifieke deskundigheid, patiëntervaringen en de objectiviteit van anderen. Dat levert ons nieuwe inzichten op waarmee we de zorgverlening voor onze patiënten verder verbeteren.
Welke instrumenten zet SJG Weert in voor interne toetsing?
Een kleine greep uit de instrumenten die we gebruiken voor onze interne toetsing:
Interne audits
Elk jaar worden er in ons ziekenhuis minimaal drie interne auditdagen georganiseerd. Op zo’n dag worden verschillende afdelingen ge-audit. Dit betekent dat een team van getrainde interne auditoren een afdeling bezoekt en beoordeelt op diverse kwaliteitsaspecten. De audits worden op een waarderende manier uitgevoerd; er wordt niet alleen gekeken naar verbeterpunten, maar er wordt ook nadruk gelegd op wat goed gaat en waar zorgverleners trots op zijn. De interne audits worden uitgevoerd aan de hand van de Qualicor Europe (voorheen NIAZ) normensets, een Europees keurmerk voor ziekenhuizen waar SJG Weert inmiddels tal van jaren over beschikt.
Regionale audits
Naast interne audits worden er periodiek ook regionale audits uitgevoerd in ons ziekenhuis. Tijdens een regionale audit komen auditoren van andere Limburgse ziekenhuizen bij ons langs om een audit uit te voeren. Hierbij wordt de goede samenwerking tussen de ziekenhuizen en de expertise van elk ziekenhuis optimaal benut.
Patiëntuitkomsten
PROMs (Patient Reported Outcome Measures), oftewel patiënt-gerapporteerde uitkomstmaten, worden gebruikt om de waarde over de uitkomst van zorg voor de patiënt te meten. Denk hierbij aan gezondheid, pijn, vermoeidheid en kwaliteit van leven. Dit levert input voor het vormgeven van samen beslissen in de spreekkamer bij het opstellen, evalueren en bijsturen van het behandelplan.
Daarnaast leveren we jaarlijks kwaliteitsindicatoren aan de IGJ, deze worden gepubliceerd op de landelijke website ziekenhuischeck.nl. De resultaten van PROMs en de kwaliteitsindicatoren vormen de basis voor kwaliteitsverbetering voor wat betreft het behalen van betere uitkomsten voor patiënten.
Klachten
De klachten die de Klachtenfunctionaris bemiddelt worden geregistreerd en behandeld. Het houdt niet op bij de Klachtenfunctionaris en de individuele professional waarop de klacht betrekking had. Alle klachten worden met de betreffende vakgroepen en het management besproken. Doel daarvan is om te leren van de input die we krijgen van patiënten, zodat we ons bewust zijn van hetgeen in de ogen van de patiënt niet goed is verlopen.
Incidenten
Alle incidenten die in het ziekenhuis voorvallen worden geregistreerd in een digitaal meldingensysteem (Zenya). Onze professionals registreren daar aspecten van de zorgverlening die niet helemaal goed zijn verlopen. Op basis van deze meldingen krijgen we inzicht in wat voor soort incidenten zich voordoen, zodat (zorg)professionals en management gerichte verbeteracties kunnen uitzetten.
Naast de bovengenoemde instrumenten zijn er nog veel meer tools en handvaten die ons inzichten geven in hoe wij onze zorg continu kunnen blijven verbeteren.
Welke externe partijen toetsen de kwaliteit van SJG Weert?
Verschillende externe partijen kijken mee bij de bewaking van onze kwaliteit. Hieronder vindt u de belangrijkste.
Qualicor Europe
Qualicor is hét keurmerk voor ziekenhuizen in Nederland. SJG Weert voldoet al geruime tijd aan het normenkader van Qualicor. Dit normenkader heeft persoonsgerichte zorg als basis. Dat wil zeggen dat het uitgaat van de professional in de lead als partner van de patiënt, Het normenkader beschrijft daarbij de voorwaarde van veilige en verantwoorde zorg. De toetsing gebeurt door speciaal opgeleiden auditoren, allemaal werkzaam binnen het zorgdomein.
IGJ
De IGJ is de toezichthouder van overheidswege op onder meer ziekenhuizen. In dat verband is er sprake van regelmatig contact met SJG Weert. Landelijke thema’s waar de IGJ zich op richt zijn onder meer het operatieve proces, geboortezorg, overdracht van ziekenhuis naar het verpleeg/verzorgingshuis, infectiepreventie en medische technologie. De wijze waarop het toezicht wordt uitgeoefend varieert, maar betreft onder meer vragenlijsten, (on)aangekondigde inspecties en jaargesprekken.
MediRisk
Het ziekenhuis is verzekerd bij MediRisk voor aansprakelijkstellingen. Naast de afhandeling van aansprakelijkstellingen, werken wij nauw samen met MediRisk op het terrein van preventie. De verzekeraar beschikt vanuit alle afgehandelde claims over uitgebreid inzicht hoe en op welke plaats schades ontstaan. Die kennis wordt door MediRisk actief ingezet om de schadelast te beperken onder meer in de vorm van audits. Het ziekenhuis werkt actief samen met MediRisk om toekomstige schades te voorkomen.
Patiënttevredenheid
SJG Weert vindt het belangrijk te weten hoe de patiënt de kwaliteit van zorg- en dienstverlening in SJG Weert ervaart. Continu onderzoek naar patiënt tevredenheid is nodig om te blijven werken aan kwaliteit van zorg. Dit wordt uitgevoerd door middel van verschillende metingen en feedback momenten zoals Zorgkaart Nederland, patiënt enquetes, cliëntenraad, klantpanel en ontslaggesprekken.