Slapen stimuleren

Tips voor ouders/verzorgers

Goed slapen is heel belangrijk voor kinderen. Kinderen hebben voldoende slaap nodig om zich goed te kunnen ontwikkelen, te groeien en overdag voldoende energie te hebben. In deze folder leest u tips om uw kind goed te laten slapen.

Tips om het slapen te stimuleren

  • Houd een vast dag en nachtritme aan. Regel­maat en voorspelbaarheid geven kinderen houvast een gevoel van veiligheid.
  • Bouw de dag rustig af. Ga dus geen wilde spelletjes of actieve dingen doen voor uw kind naar bed gaat.
  • Geef uw kind geen ranja of andere suiker­houdende drankjes voor het slapen.
  • Hou het gezellig. Om goed te kunnen slapen is het belangrijk om ontspannen te zijn.
  • Maak een vast ritueel bij het naar bed gaan. Doe elke dag dezelfde handelingen in dezelfde volgorde. Zoals tandenpoetsen, boekje lezen, een knuffel geven en als laatste een kus. Start dit ritueel op een vaste tijd.
  • De 10 minuten regel instellen. Dit is een manier om kinderen te helpen rustig te gaan slapen. Hiermee laat u zien dat u er bent, dat u uw kind lief vindt, maar dat het nu wél tijd is om te gaan slapen.
    Wanneer uw kind in bed ligt gaat u na 5 -10 minuten naar uw kind toe. Als het nog wakker is zegt u dat uw kind lekker moet gaan slapen, een aai over de bol, terugleggen, knuffel of speen geven en weer weggaan. Blijf dit herhalen tot uw kind slaapt.
  • ’s Nachts niet teveel praten en geen drinken als troost geven.
  • Spreek met uw kind een tijd af om op te staan. Bijvoorbeeld als de wekker afgaat of als het lampje (met tijdschakelaar) brandt.
    En maak een vast ochtendritueel zodat uw kind het verschil tussen dag en nacht leert.
  • Kies voor 1 aanpak en houdt deze vol!
    Het duurt 3 weken voor een kind de regels goed doorheeft.
PDF
Stel PDF samen

Heeft u nog vragen?

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de poli Kindergeneeskunde. Bereikbaar op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur.

Poli Kindergeneeskunde:
0495 - 57 22 50