PDF
Stel PDF samen

Het aangeven van grenzen

Waarom is dit belangrijk en hoe doet u dat?

Kindergeneeskunde

Kinderen zijn nieuwsgierig, leergierig en hebben de behoefte om de wereld om hen heen te ontdekken. Dat is maar goed ook want zonder die drang zou een kind zich niet goed ontwikkelen. De drang de wereld te ontdekken stimuleert het kind te gaan zitten, kruipen, lopen, praten, sociale contacten aan te gaan enz.

Deze behoefte om de wereld om zich heen te ontdekken vraagt van de ouders naast aanmoediging ook begeleiding en het aangeven van grenzen.

Het aangeven van grenzen is belangrijk voor:

  • de veiligheid van uw kind;
  • het leren van de basisregels van de sociale omgang;
  • het leren van normen en waarden;
  • het leren rekening te houden met de gevoelens en wensen van anderen.

Deze duidelijkheid en veiligheid helpen uw kind om zelfvertrouwen op te bouwen.

Hoe maakt u deze regels en grenzen?

  • Zorg voor duidelijke en heldere regels en grenzen.
    Bijvoorbeeld: niet door de kamer rennen.
  • Pak niet te veel dingen tegelijk aan.
    Begin met het belangrijkste, of het meest storende.
  • Regels zijn acceptabel als ze maar duidelijk zijn en consequent worden toegepast.
    Bijvoorbeeld: niet praten als grote mensen aan het praten zijn.
  • Ga niet in discussie over een maatregel die van tevoren afgesproken is.

Stel de regels van tijd tot tijd bij, schaf de regels af die niet meer van toepassing zijn en maak nieuwe regels als het nodig is!

  • Pas uw regels aan, aan de leeftijd en situatie.
    Bijvoorbeeld: een regel voor uw peuter is dat hij/zij in huis niet mag schreeuwen. Een regel voor uw schoolkind is dat hij/zij zijn of haar schooltas moet ophangen.
  • Stel duidelijke grenzen door aan te geven wat uw kind niet mag. Leg uit waarom niet en geef eventueel een alternatief zodat uw kind weet wat wél mag:
    Bijvoorbeeld: ‘je mag niet binnen rolschaatsen, maar wel buiten op het pleintje.’

Laat merken dat u last heeft van het gedrag van uw kind en niet van het kind zelf.

  • Hou vol! Nee is nee.
    Wanneer u toegeeft bij een regel bestaat een grote kans dat uw kind de volgende keer net zolang blijft zeuren totdat u weer toegeeft.

Herinner uw kind aan de regel of grens wanneer hij/zij zeurt of zijn/haar zin probeert door te drijven.

  • Neem de tijd om negatief gedrag van uw kind rustig samen te bespreken.
    Kies daar een goed tijdstip voor en doe het liever niet na een heftige ruzie.
  • Zet uw kind even apart wanneer hij/zij zich niet aan de regels houdt.
    (leeftijd is het aantal minuten dat het kind apart gezet kan worden).
  • Beloon uw kind wanneer hij/zij zich aan de regels en grenzen heeft gehouden. Dit werkt positief.
    Bijvoorbeeld: geef uw kind een sticker of compliment.
  • Stel samen met uw partner de regels en grenzen op zodat jullie hetzelfde handelen in de opvoeding.
    Dit brengt duidelijkheid en structuur in het gezin. Daarnaast kan uw kind jullie niet tegen elkaar uitspelen.

Voorkom grenzen stellen: geef aan wat u verwacht

U kunt voorkomen dat u een grens moet stellen, door te zeggen wat u wél van uw kind verwacht. Door regels af te spreken of door positief gedrag te belonen leert uw kind gaandeweg waar het aan toe is. Bijvoorbeeld: ‘Wil je me helpen met de tafel afruimen?’ Als uw kind dit inderdaad doet, kunt u het daarvoor belonen: Bijvoorbeeld: ‘Wat kun jij al goed helpen’.

Heeft u nog vragen?

Heeft u na het lezen van deze folder nog vragen, dan kunt u contact opnemen met de poli kindergeneeskunde. Bereikbaar op werkdagen van 08:30 - 17:00 uur.

Poli kindergeneeskunde:
0495 - 57 22 50

Samen beslissen

Ben je nog geen 18 en kom je bij de dokter? Je hebt altijd iets te kiezen. Het stellen van goede vragen kan daar bij helpen:

  • Dit voel ik, wat is het?
  • Wat kunnen we er aan doen?
  • Wat betekent dit voor mij, nu en later?

Meer weten?
www.3goedevragen.nl/kinderen