Maatschappelijk werk

Deze folder is bedoeld om u kennis te laten maken met de werkwijze van het Ziekenhuis Maatschappelijk Werk (ZMW). In deze folder hebben wij de belangrijkste informatie voor u op een rijtje gezet.

Wat doet het ZMW?

Ziekte, behandeling en opname in het ziekenhuis kunnen een extra belasting betekenen voor u als patiënt en voor uw omgeving. Er kunnen bijvoorbeeld problemen ontstaan in het gezin of op het werk. Dit kan te maken hebben met de verwerking van de ziekte of handicap, maar het kan ook om praktische problemen gaan.

U kunt uw vragen of problemen in een of meer gesprekken met de maatschappelijk werker bespreken. De maatschappelijk werker ondersteunt u bij de aanpak van die vragen of problemen waar u alleen of samen met hulp van uw omgeving niet uitkomt. Zoals:

  • Als u moeite heeft met het leren omgaan met en het accepteren van een ziekte, handicap en/of ongeval.
  • Als u onzekerheid, spanning, eenzaamheid, angst of verdriet ervaart.
  • Bij verlieservaringen, bijvoorbeeld: het verlies van een dierbaar persoon, verlies van het toekomst­perspectief, verlies van werk en inkomen, verlies van seksualiteit.
  • Als u moeite ervaart bij de opname of de behandeling; of als uw partner of omgeving daar moeite mee heeft.
  • Als u problemen heeft die dateren van vóór de opname of de behandeling en die uw opname of behandeling beïnvloeden.
  • Als u vragen heeft over de arbeidssituatie, school of de sociale omgeving.
  • Bij financiële problemen die zijn ontstaan voor of na uw opname of tijdens uw behandeling.
  • Bij vragen over regelingen, uitkeringen en wetgeving.
  • Als u behoefte heeft aan informatie over diverse gezondheidsinstellingen.
  • Als u behoefte heeft aan belangenbehartiging en/of advies.

De werkwijze

Tijdens het kennismakingsgesprek bekijkt de maatschappelijk werker samen met u wat het probleem is en op welke manier hulp geboden kan worden.

Wanneer blijkt dat de maatschappelijk werker u niet kan helpen met uw vragen of problemen, wordt samen met u gezocht naar de hulpverlening die het beste bij u past.

De (eventuele) vervolggesprekken zijn gericht op het verminderen en/of leren omgaan met uw vragen of problemen. Tijdens de begeleiding wordt rekening gehouden met uw eigen behoeften en mogelijkheden in de aanpak van uw vragen of problemen. De maatschappelijk werker informeert en adviseert waar nodig om in de toekomst beter voorbereid te zijn op soortgelijke probleemsituaties.

Hoe komt u in contact?

  • De behandelend arts of verpleegkundige kan u met het ZMW in contact brengen.
  • U kunt ook zelf de behandelend arts of verpleegkundige vragen om ons in te schakelen.

De maatschappelijk werker maakt vervolgens een afspraak met u in het ziekenhuis of komt in overleg met u op huisbezoek.

Privacy

De informatie over uzelf en uw situatie wordt vertrouwelijk behandeld. Zonder uw toestemming spreekt de maatschappelijk werker er niet met derden over. Wanneer het voor een goede hulpverlening wenselijk is om uw informatie uit te wisselen met bijvoorbeeld de (huis)arts dan vragen wij vooraf uw toestemming hiervoor.

Kosten

Er zijn geen kosten verbonden aan de diensten van het ZMW.

PDF
Stel PDF samen

Heeft u nog vragen?

Malou Otten: iedere maandagochtend en dinsdagochtend aanwezig.
Carin Jacobs: iedere donderdag en vrijdag één dagdeel aanwezig, meestal de ochtenden.

Ze zijn bereikbaar via:
Email: maatschappelijkwerk@sjgweert.nl
Telefoon: 0495 - 57 22 65

Als de maatschappelijk werkers niet aanwezig zijn, graag u naam en telefoonnummer inspreken zodat zij u zo spoedig mogelijk kunnen terugbellen.

Bij afwezigheid van de maatschappelijk werkers is in dringende situaties het Algemeen Maatschappelijk Werk Midden-Limburg bereikbaar.

AMW Midden-Limburg
Vogelsbleek 10, 6001 BE Weert
Telefoon: 088 - 65 60 600