Poliklinische fysiotherapie
Werkwijze en afspraken
Huishoudelijk reglement
Fysiotherapie
Bent u niet opgenomen in het ziekenhuis, maar komt u op afspraak naar de afdeling fysiotherapie voor behandeling (poliklinische fysiotherapie)? Dan vindt u in deze folder informatie over onze werkwijze, regels en afspraken. Dit zorgt voor een soepele gang van zaken en voorkomt misverstanden.
Afspraak en bereikbaarheid
Als u een afspraak wilt maken voor een behandeling, kunt u terecht bij de afdelingsbalie (route G2). U kunt ook bellen, telefoon: 0495 - 57 26 15. In een enkel geval kan de assistente de telefoon niet direct beantwoorden, omdat zij met een behandeling bezig is. Probeert u het dan later nog eens.
Kan iedereen een afspraak maken voor behandeling op de afdeling fysiotherapie in het ziekenhuis?
Tijdens het (telefoon)gesprek noteert de assistente een aantal gegevens. De volgende dag bespreken de fysiotherapeuten alle nieuwe aanmeldingen. Als het mogelijk is, wordt dan een afspraak voor u ingepland. U krijgt hierover een telefoontje. Voor sommige behandelingen geldt een wachttijd. Als dit bij u zo is, hoort u aan de telefoon wat de wachttijd is. Soms sluit uw therapievraag niet aan bij wat wij u in het ziekenhuis kunnen bieden. Wij adviseren u dan om een fysiotherapeut bij u in de buurt te bezoeken.
Met verwijzing
Heeft u een verwijzing voor fysiotherapie van uw specialist of huisarts? Neem deze dan mee tijdens uw eerste afspraak. Neem ook een legitimatiebewijs mee.
Zonder verwijzing
U kunt ook een afspraak maken zonder een verwijzing van uw huisarts of specialist. In dat geval kijkt de fysiotherapeut tijdens de eerste afspraak naar uw klachten en beoordeelt of verder onderzoek en/of behandeling mogelijk is. Uw huisarts ontvangt hiervan (met uw goedkeuring) een verslag.
Hygiëne en veiligheid
Bij fysiotherapiebehandelingen speelt hygiëne een grote rol. Er is sprake van lichamelijk contact tussen u en de fysiotherapeut. Ook heeft u lichamelijk contact met de behandelbank en oefenmaterialen.
De fysiotherapeuten houden zich aan de hygiëneregels van het ziekenhuis. Zij dragen iedere dag schone (dienst)kleding. Na iedere behandeling wast de fysiotherapeut zijn handen. De behandelruimtes worden dagelijks gepoetst.
Voor de fysiotherapeut is het prettig als u ook aandacht besteedt aan uw persoonlijke verzorging en schone (sport)kleding en schoenen draagt.
In de oefenzalen vragen wij u vóór en na gebruik van oefenapparatuur of materialen uw handen te wassen met zeep en daarna met alcohol.
Moet ik een eigen handdoek meenemen?
Voor behandelingen in de behandelcabines is het gebruik van een eigen badhanddoek verplicht. Dit om te zorgen voor een schone behandelbank. Het is helaas niet mogelijk om uw badhanddoek op de afdeling fysiotherapie te bewaren tot een volgende behandeling.
Voor de groepsbehandelingen kunt u gebruik maken van omkleedruimtes met een toilet en een douche. U kunt na uw behandeling / training douchen.
Klachten
We doen ons best u zo goed mogelijk te behandelen. Toch kan het zijn dat er iets niet loopt zoals verwacht of dat u niet tevreden bent. Bespreek uw klacht met uw fysiotherapeut. Deze zoekt met u naar een passende oplossing.
Kwaliteitsmeting
De afdeling fysiotherapie meet de tevredenheid van patiënten met het systeem ‘Qualiview’. Als u vaker dan 5 x een afspraak heeft gehad op de afdeling fysiotherapie, krijgt u een e-mail met de uitnodiging om een vragenlijst in te vullen. Uw antwoorden worden anoniem verwerkt. Wij zien niet wie welk antwoorden heeft gegeven.
Vergoeding en betaling
Hoe zit het met de verzekering?
Als u zich laat behandelen op de afdeling fysiotherapie, wilt u weten wat dit kost en of uw zorgverzekeraar dit (deels) vergoedt. Welke vergoeding en welke voorwaarden bij u van toepassing zijn, hangt af van uw zorgverzekering.
Het is belangrijk dat u zelf vooraf nagaat of u een aanvullende verzekering voor fysiotherapie heeft en op welke vergoeding u recht heeft.
Vraag bij uw zorgverzekeraar na wat uw vergoeding is voor poliklinische fysiotherapie in het ziekenhuis. Het is belangrijk dat dit niet wordt verward met de vergoeding van fysiotherapie bij opname in het ziekenhuis. Meestal wordt poliklinische fysiotherapie vergoed vanuit uw aanvullende verzekering. Enkele poliklinische behandelingen worden vergoed vanuit de basisverzekering. Ook komt het bij langdurige fysiotherapie voor dat de behandeling vanaf de 21e behandeling vanuit uw basisverzekering wordt vergoed. Als dit bij u het geval is, informeert uw fysiotherapeut u hierover.
Als u start met een behandeling, is er sprake van een behandelingsovereenkomst tussen u en de fysiotherapeut. Vanaf dat moment zijn de betalingsvoorwaarden van SJG Weert van toepassing. Dit betekent dat de kosten van niet-verzekerde fysiotherapie voor uw rekening komen en u verantwoordelijk bent voor de betaling hiervan.
Aansprakelijkheid
SJG Weert is niet verantwoordelijk voor verlies of diefstal van uw eigendommen. Wel bieden wij afsluitbare kluisjes aan in de omkleedruimtes voor het opbergen van uw eigendommen.
Persoonlijke gegevens
SJG Weert werkt met een privacyreglement om te garanderen dat er vertrouwelijk met uw persoonlijke gegevens wordt omgegaan.
Heeft u nog vragen?
Vergoeding
Heeft u vragen over de vergoeding van uw behandeling door uw zorgverzekering? Neem dan contact op met uw zorgverzekeraar.
Afspraak / behandeling
Heeft u vragen over uw afspraak of de behandeling? Neem contact op met de afdeling fysiotherapie.
Maandag t/m vrijdag:
08:00 - 12:00 uur:
0495 - 57 26 15