Elke geplande operatie in SJG Weert begint bij de afdeling Zorgplanning. Jaarlijks melden ruim 10.000 patiënten zich bij de balie in de centrale hal om het traject richting hun ingreep in gang te zetten.
“Veel mensen denken nog dat wij alleen maar nieuwe patiënten of wijzigingen in patiëntgegevens registreren. Dat doen we ook, maar dat is maar een klein onderdeel van ons werk. We zijn de spin in het web als het gaat om het inplannen van operaties”, zegt teamleider Zorgplanning Lia Koppen.
Zodra u van de dokter heeft gehoord dat u behandeld moet worden in de OK of poliklinische operatiekamer gaat u naar de afdeling Zorgplanning (route 15) in de hal op de begane grond. De medewerkster achter de balie maakt voor u dan eerst een gecombineerde afspraak voor de preoperatieve screening en een gesprek over uw medicatiegebruik thuis. Bij het inplannen van de operatie probeert de afdeling Zorgplanning zoveel mogelijk rekening te houden met uw persoonlijke wensen. Zo kunt u bijvoorbeeld aangeven wanneer u op vakantie gaat. Verder krijgt u een indicatie van de wachttijd.
Lia Koppen legt uit hoe het traject er verder uitziet: “Een of twee weken voor de operatie bellen we u om de operatiedatum door te geven. U krijgt daarvan ook een afspraakbevestiging. Daags voor de ingreep, wanneer het OK-programma definitief is vastgesteld, bellen we nogmaals om het tijdstip door te geven wanneer u zich in het ziekenhuis dient te melden. Mocht de geplande operatie onverhoopt niet doorgaan, bijvoorbeeld omdat er een spoedgeval tussendoor is gekomen of omdat de specialist door onvoorziene omstandigheden zelf is verhinderd, dan brengen we u hier vanzelfsprekend zo snel mogelijk van op de hoogte.”
Digitale registratie
Ook als u voor het eerst in SJG Weert komt, gaat u naar de afdeling Zorgplanning om uw patiëntgegevens eenmalig te laten registreren. “Vroeger kreeg u een ponskaartje, nu gebeurt dat volledig digitaal. Zodra de foto aan de balie is gemaakt, staan alle patiëntgegevens automatisch in ons systeem en hoeft u zich dus nergens in het ziekenhuis meer te legitimeren. Wel zo handig”, aldus Lia.
Ook wanneer uw gegevens wijzigen, bijvoorbeeld vanwege verhuizing of de overstap naar een andere verzekeraar, vragen we om de nieuwe gegevens door te geven bij Zorgplanning.
Bij voorkeur digitaal via zorgplanning@sjgweert.nl.
Ook het overlijden van een familielid die onder behandeling was van het ziekenhuis, kunt u hier melden. Lia Koppen: “Als een patiënt in het ziekenhuis overlijdt, wordt dat direct geregistreerd. Wanneer iemand thuis overlijdt, is het verstandig om dat bij ons te melden. Als een patiënt niet op zijn afspraak in het ziekenhuis verschijnt, wordt er namelijk altijd gebeld. We willen dit soort pijnlijke telefoontjes heel graag voorkomen.”
Gezondheidskrant SJG Weert • nummer 3 • december 2017 • pag. 7