Uw mening over SJG Weert telt en weegt zwaarder dan ooit. Via de Cliëntenraad kunt u als inwoner meepraten en zelfs meebeslissen over de zorg en dienstverlening van het ziekenhuis. Over zaken die nu of in de toekomst belangrijk zijn voor uw gezondheid en welzijn. Dat kan heel eenvoudig en kost u nauwelijks tijd. Meld u aan voor ons Klantenpanel.
De nieuwe Wet Medezeggenschapsraden Cliëntenraden geeft cliënten van SJG Weert meer zeggenschap over het beleid. Dat is belangrijk en ook nodig in deze tijd waarin u als patiënt zelf de regie voert over uw gezondheid en samen met uw behandelend arts beslist wat er aan zorg nodig en wenselijk is.
Het Klantenpanel van Cliëntenraad is hét platform waarop u die invloed kunt aanwenden. “Op dit moment zijn 160 inwoners van deze regio aangesloten bij dit panel. Voor het einde van het jaar moeten dat er mimimaal 500 zijn”, zeggen Yolanda Kollee en Peter Gloudi namens het dagelijks bestuur van de Cliëntenraad. “Hoe meer mensen via ons Klantenpanel hun mening geven over de zorg en dienstverlening van SJG Weert, hoe krachtiger onze stem wordt richting het ziekenhuisbestuur. Meer leden betekent dus een betere onderbouwing van onze adviezen. Daarbij biedt dit ons de mogelijkheid om met groepen cliënten diepgaand in gesprek te gaan over onderwerpen die er voor hen toe doen. Denk aan de nieuwbouw van het ziekenhuis, digitalisering en de samenwerking met het MUMC in Maastricht. Belangrijke thema’s waar de Cliëntenraad het bestuur gevraagd en ongevraagd over kan adviseren.”
Wij komen op voor úw belangen
Uw deelname aan het Klantenpanel blijft anoniem en is laagdrempelig. Via e-mail of Whatsapp ontvangt u (minimaal) vijf keer per jaar een uitnodiging om deel te nemen aan een online enquête over een onderwerp dat met het ziekenhuis te maken heeft. De uitkomsten worden vervolgens in een infographic aan u teruggekoppeld. Zo kunt u meteen zien wat er leeft onder cliënten en welke boodschap de Cliëntenraad dus gaat overdragen in haar maandelijkse overleg met het ziekenhuisbestuur. “Richting de toekomst willen we cliënten nog meer aan ons gaan binden, bijvoorbeeld door een jaarlijkse bijeenkomst te organiseren voor leden van het Klantenpanel.”
In de laatste enquête, afgelopen december, konden cliënten hun mening geven over de communicatie vanuit het ziekenhuis. De meeste panelleden (bijna 80 procent) gaven aan dat zij afspraakbrieven niet meer via de post, maar uitsluitend digitaal (via e-mail en/of MijnSJG) willen ontvangen. “Een belangrijk signaal waar het ziekenhuis in de communicatie zijn voordeel mee kan doen. Denk alleen al aan de besparing van papierkosten”, zegt Yolanda. Alles wat het ziekenhuis doet, moet in het belang zijn van de cliënt, stelt de Cliëntenraad. Van mensen die nu of in de toekomst een beroep doen op de zorg en dienstverlening van SJG Weert. “Dat betekent dat we steeds bekijken wat de impact van een besluit is voor patiënten, mantelzorgers en bezoekers. Hun belangen zijn voor ons leidend”, vertelt Peter.
Zó meldt u zich aan
Om de invloed van cliënten te vergroten, zijn meer leden nodig voor het Klantenpanel. Wil jij je stem laten horen? Ga naar de website van SJG Weert en meld je aan. Voor meer informatie kun je een e-mail sturen naar m.loijen@sjgweert.nl.
Gezondheidskrant SJG Weert - mei 2024 - nummer 1 - pagina 10