Deze week vindt de Slimme Zorg Estafette plaats in het zuiden van het land. Tijdens deze estafette staat slimme, digitale zorg centraal. Ook voor ons ziekenhuis een belangrijk thema waar we aan werken. We gebruiken o.a. de BeterDichtbij app om berichten uit te wisselen en voor videobel consulten (beeldbellen).
Eén van de poliklinieken die met BeterDichtbij werkt, is de polikliniek Dermatologie. Zij zijn het laatste kwartaal vorig jaar gestart met het gebruik van de BeterDichtbij app, zodat patiënten veilig berichten kunnen uitwisselen met de polikliniekassistente of dermatoloog over hun behandeling of de klachten die ze ervaren.
Vragenuurtje via de app
Vanaf 1 oktober nodigt de vakgroep dermatologie al hun patiënten uit om de app te gebruiken. Ook heeft de vakgroep naast hun telefonisch vragenuurtje, elke werkdag van 10:30-11:30 uur een vragenuurtje via BeterDichtbij ingeregeld. Dan kunnen patiënten al hun vragen stellen over klachten of de behandeling. ‘’Voor patiënten vormt het een laagdrempelige manier om hun vraag te stellen en het helpt ons om overbelasting van de telefoonlijn tegen te gaan’’, aldus Vera (polikliniekassistente vakgroep dermatologie).
‘’Een fluitje van een cent’’
‘’Vanuit patiënten die de app gebruiken hebben we al veel positieve reacties gehoord’’, aldus Vera. Eén van hen was Marianne (54). Zij installeerde na een consult op de polikliniek de app. ‘’Het installeren van de app is echt een fluitje van een cent en ik ben er heel blij mee’’, aldus Marianne. Marianne vertelt dat ze vanwege een uitslag op haar huid een zalf gebruikte, maar deze zalf een vreemde reactie veroorzaakte. Ze maakte er een foto van en stuurde deze via de BeterDichtbij app door naar de polikliniek met de vraag wat hiermee te doen. Marianne: ‘’binnen een half uur had ik reactie terug dat ik met deze zalf moest stoppen en kreeg ik een andere zalf voorgeschreven’’.
Meer weten over de app?
Kijk dan op deze pagina om meer te lezen over de werking van de BeterDichtbij app.