Poli Dermatologie voert telefonisch vragenuur in

26 april 2019

Patiënten van de polikliniek Dermatologie in SJG Weert kunnen met vragen over hun huidaandoening, behandeling of medicatie voortaan rechtstreeks bellen met de dienstdoende verpleegkundige. Zij krijgen dan direct (uiterlijk dezelfde dag) een deskundig, medisch advies. Het verpleegkundig telefonisch vragenuur is elke maandag, dinsdag, donderdag en vrijdag tussen 09:00 en 10:00 uur toegankelijk via telefoon 0495 - 57 22 61.

Voor de goede orde: dit telefonisch vragenuur is alleen bedoeld voor mensen die onder behandeling staan van een van de dermatologen van SJG Weert. Tot voor kort kwamen telefoontjes van patiënten centraal en over de dag verspreid binnen bij de polikliniekassistentes. Zij legden de vragen vervolgens via de interne mail voor aan de behandelend arts of poliklinisch verpleegkundige. In de dagelijkse hectiek - lees: de drukke spreekuren - moest de patiënt vaak een of meerdere dagen wachten op een reactie.

Direct duidelijkheid
Met de komst van het telefonisch vragenuur begin maart is dat verleden tijd en worden de dermatologen bovendien ontlast. “De patiënt die tussen 9:00 en 10:00 uur belt, krijgt direct een gespecialiseerd medewerker aan de lijn en dus ook meteen een deskundig advies. Indien nodig overleggen we even met de arts zodat de patiënt nooit langer dan een dag hoeft te wachten”, zegt Vera Peters, die samen met Daniëla Demaret, Sylvia Peerlings en Brigitte van den Eijnden het telefonisch vragenuur draait.

Kennis van zaken
Op de polikliniek Dermatologie komen dagelijks tientallen telefoontjes binnen van patiënten die onder behandeling staan van de dermatoloog. Bijvoorbeeld vanwege huidkanker of een andere huidaandoening zoals eczeem of psoriasis. Daniëla, dermatologieverpleegkundige, licht toe: “Veel vragen gaan over de wondzorg na een oncologische ingreep, het gebruik van hormoonzalf of bijwerkingen van de medicatie. Doordat wij meelopen met het spreekuur van de arts is het eerste patiëntencontact al gemaakt. Dat is écht een voordeel en wordt ook gewaardeerd. Met onze kennis kunnen we de patiënt direct helpen en ook goed inschatten of het nog nodig is om een afspraak te maken bij de dermatoloog. Verder kunnen we de patiënt bij twijfel vragen om een foto te sturen zodat we bijvoorbeeld beter kunnen beoordelen hoe een wond er uitziet. Dit is mogelijk via de BeterDichtbij-app die het ziekenhuis een tijd geleden heeft geïntroduceerd.

Win-winsituatie
Conclusie: het telefonisch vragenuur levert alleen maar winnaars op. Allereerst de patiënt die direct antwoord krijgt op zijn telefonische hulpvraag. Maar ook de dermatologen zijn er blij mee. Tot voor kort moesten zij aan het einde van de dag, als hun drukke spreekuur erop zat, nog een heleboel vragen van patiënten afhandelen. Nu alleen nog de vragen waarvoor hun expertise is gevraagd. De meeste zijn al door de verpleegkundigen beantwoord.

Vakgroep Dermatologie deelnemer aan open dag.


Gezondheidskrant SJG Weert • nummer 1 • april 2019 • pag. 19

Poli Dermatologie voert telefonisch vragenuur in