Eten tijdens de ziekenhuisopname: veiliger kunnen we het niet maken
Als eerste ziekenhuis in Nederland maakt SJG Weert sinds kort gebruik van HiX Nutrition, een nieuw, digitaal voedingssysteem dat er scherp op toeziet dat patiënten tijdens een opname het juiste, op maat gesneden dieet krijgen en minder risico lopen op ondervoeding. Door de logistiek rond de dagelijkse avondmaaltijden en tussendoortjes volledig te automatiseren, wordt het risico dat er iets mis gaat bij de voeding tot een minimum beperkt. Spil in de uitvoering zijn de medewerkers van Service & Zorg.
Tot voor kort werden de dieet- en voedingsvoorschriften voor patiënten nog mondeling en op papier (via een klapper) uitgewisseld en overgedragen aan de keuken. Daarbij vulde de patiënt zelf zijn menuwensen in. De voedingsadministratie scande de voedingslijsten in voor de medewerkers van Service & Zorg die de bestelde maaltijden aan bed bezorgden.
Overzichtelijker en veiliger
Sinds begin maart verloopt dit hele proces digitaal via de voedingsapplicatie HiX Nutrition die onderdeel is van het elektronisch dossier van de patiënt. Verpleegkundigen, diëtisten en logopedisten geven nu via de tablet per patiënt aan wat er geregeld moet worden en welke aandachtspunten er zijn op het gebied van voeding. Bijvoorbeeld hoe het dieet eruit moet zien. Of iemand hulp nodig heeft bij het eten of moeite heeft met slikken. Maar ook of er aanvullende energie en eiwitten nodig zijn om ondervoeding te voorkomen. “Bij een opname screent de verpleegkundige elke patiënt op het risico van ondervoeding. Bij een verhoogd risico wordt automatisch de opdracht ‘energie- en eiwitrijk’ verstrekt”, vertelt diëtiste Carin Muric. Haar collega Saskia Tolen vult aan: “Het mooie aan dit nieuwe systeem is dat we in een oogopslag kunnen zien welke afspraken er rond de voeding zijn gemaakt en wat de actuele stand van zaken is. Het is veel overzichtelijker. Je ziet onmiddellijk wanneer iemand iets is vergeten en kunt daar direct op inspelen. De kans op fouten wordt hierdoor kleiner.”
De voedingsadministratie van SJG Weert was de afgelopen maanden druk bezig met de voorbereidingen. “Niet alleen alle gerechten en menu’s, maar ook alle dieeten voedingsvoorschriften moesten van het oude naar het nieuwe systeem worden overgeheveld. Bij elkaar een hele klus”, vertelt medewerker Ilse Seuren.
Klantvriendelijker
Bij de uitvoering spelen de medewerkers van Service & Zorg een prominente rol. Tot voor kort werden de dieet- en voedingsvoorschriften op papier en/of mondeling met hen gedeeld. Nu werken ook deze medewerkers, net als de rest van het ziekenhuis, volledig digitaal. Met behulp van de tablet zetten zij de patiënt op het juiste dieet. “De orders die binnenkomen van verpleegkundigen en diëtisten zetten we in het voedingssysteem. Op het scherm verschijnt dan direct de menukeuze die daarbij past. Vervolgens nemen we bij de patiënt de bestelling op. Heel simpel: je vinkt het menu aan en de opdracht gaat rechtstreeks naar de keuken”, vertelt medewerker Service & Zorg Helma Bosman. Samen met haar collega’s van de afdeling werd zij de afgelopen maanden getraind in de omgang met het nieuwe voedingssysteem. “Het is natuurlijk even wennen, maar ik ben zeer positief over deze verandering. Het is veiliger voor de patiënt. Daarbij is het klantvriendelijker geworden. In het verleden moest de patiënt zelf de menulijst invullen, nu staan we aan het bed om de bestelling op te nemen en uit te serveren. Dat maakt het toch een stuk persoonlijker.”
Gezondheidskrant SJG Weert • nummer 1 • april 2017 • pag. 9