SJG Weert start met een proef waarbij u direct en veilig berichten kunt sturen naar uw specialist of iemand binnen uw behandelteam. Dat kan met de BeterDichtbij app.
Let wel: u heeft hiervoor een uitnodiging van uw specialist nodig. Daarna maakt de polikliniekmedewerker een account voor u aan en kunt u via uw smartphone of computer veilig berichten sturen.
SJG Weert is het eerste Limburgse ziekenhuis dat deze berichtenservice aanbiedt aan zijn patiënten. BeterDichtbij maakt het makkelijker voor onze patiënten om een vraag te stellen rondom de behandeling. Dat kunnen medische vragen zijn, bijvoorbeeld over bijwerkingen of nieuwe klachten, maar ook over praktische zaken, zoals wanneer een nieuwe afspraak plaatsvindt.
Uw specialist kan BeterDichtbij ook gebruiken om onderzoeksuitslagen of aanvullende informatie naar u door te sturen. U kunt hier dan naar kijken wanneer het u uitkomt. Het werkt voor een groot deel hetzelfde als WhatsApp, met het grote verschil dat BeterDichtbij veilig is en uw privacy gegarandeerd.
Makkelijk, laagdrempelig en veilig
We streven ernaar om patiënten binnen een dag, en uiterlijk binnen drie werkdagen, een antwoord te geven. Soms gebeurt dat door de specialist, maar dat kan ook een verpleegkundige zijn of polikliniekmedewerker. Het is echter altijd iemand van het behandelteam van de betreffende patiënt.
Spoedvragen kunnen niet via BeterDichtbij gesteld worden. Daarvoor kan de patiënt bellen met de huisarts, het ziekenhuis of zelfs met het landelijk noodnummer 112 als daar aanleiding toe is.
Extra service
“De introductie van BeterDichtbij is een extra service die wij onze patiënten willen geven. Het is zeker geen vervanging voor het face-to-face contact, eerder een verlenging,” laat Eric Rikkert, algemeen directeur van SJG Weert weten: “We merken dat mensen het prettig vinden als zij op een laagdrempelige wijze contact kunnen hebben met hun specialist of een medewerker. Nog even terugkomen op de laatste controleafspraak of een aanvullende vraag stellen wanneer het hen uitkomt. WhatsApp is de meest gebruiksvriendelijke oplossing, maar is helaas niet veilig. Daarom hebben we gekozen om een proef te starten met BeterDichtbij. Als de reacties positief zijn, gaan we deze service verder uitbreiden.”
Uitbreiding in de toekomst
U kunt voorlopig alleen op uitnodiging van uw specialist gebruik maken van deze service. De polikliniekmedewerker maakt dan een account voor u aan zodat u aan de slag kunt. BeterDichtbij wordt in de eerste instantie in gebruik genomen door de poliklinieken Neurologie, Kindergeneeskunde, Gynaecologie en Chirurgie met de intentie om dit stap-voor-stap verder uit te breiden naar de rest van het ziekenhuis.
Lees meer over BeterDichtbij