Betere oogzorg met volop aandacht voor de patiënt

1 april 2016

Meer eenheid en structuur: polikliniek Oogheelkunde staat als een huis

Door een compleet andere manier van werken, heeft de vakgroep Oogheelkunde van SJG Weert de poliklinische oogzorg sterk verbeterd. Voor nieuwe patiënten met een oogziekte wordt nu op het spreekuur aanzienlijk meer tijd ingeruimd. Daarnaast kunnen zij via de huisarts sneller in het ziekenhuis terecht waar ze eenmaal aangemeld vrijwel direct aan de beurt zijn. Om te voorkomen dat kwetsbare ouderen tijdens hun ziekenhuisopname uit bed vallen en zich bezeren, heeft SJG Weert speciale, extra lage bedden aangeschaft.

Om het sterk toenemende aantal patiënten met oogklachten optimaal te kunnen blijven helpen, heeft de vakgroep Oogheelkunde meer eenheid en structuur gebracht in de manier van werken. De twee oogartsen in Weert, Igor Lundqvist en Tjerk Feenstra, hoeven nu niet meer alle patiënten in hun eentje te beoordelen. Sinds eind vorig jaar werken ze op de poli intensief samen met drie optometristen. Dit zijn hbo-opgeleide zorgprofessionals die zelf weliswaar geen oogziekten behandelen, maar via gedegen onderzoek wel uitstekend kunnen beoordelen wat er met het oog aan de hand is. De oogartsen en optometristen houden elke maandag en woensdag gezamenlijk spreekuur waarbij alle taken en afspraken over en weer tot in detail zijn vastgelegd in een zogeheten optometristencarrousel.

“Doordat wij meer tijd hebben om uit te leggen wat er met het oog aan de hand is en wat er gaat gebeuren, hoeft de patiënt minder vaak voor controle terug naar het ziekenhuis”

Oogarts Igor Lundqvist legt uit hoe dit werkt. “Omdat alles nu strak is georganiseerd, is er nauwelijks wachttijd meer. Na een oogmeting door de technisch oogheelkundig assistent gaat de patiënt eerst naar de optometrist. Die neemt standaard een kwartier de tijd om met de patiënt te praten en te beoordelen wat er aan de hand is. In datzelfde consult schuift vervolgens de oogarts aan om de definitieve diagnose te stellen en het behandelvoorstel te bespreken. We zijn een one-stop-shop geworden; de patiënt heeft na één uitgebreid consult duidelijkheid.”

Volop aandacht voor de patiënt
Door de samenwerking met de optometristen krijgen patiënten dus veel meer ruimte om hun klachten te bespreken en hun zorgen te uiten. “Doordat wij meer tijd hebben om uit te leggen wat er met het oog aan de hand is en wat er gaat gebeuren, hoeft de patiënt minder vaak voor controle terug naar het ziekenhuis. Dat maakt de zorg goedkoper en zorgt ervoor dat wij als oogartsen meer ruimte krijgen om te doen wat we moeten doen: patiënten met oogaandoeningen behandelen. Deze gestructureerde, eenduidige en efficiënte manier van werken levert dus alleen maar winnaars op. De sfeer op de poli is ontspannen. De balie is verdwenen. Patiënten melden zich nu aan bij de centrale balie van de poliklinieken (route 40) op de begane grond. Door de snelle doorlooptijd blijft de wachtkamer nagenoeg leeg. Die rust is voor iedereen prettig”, benadrukt de oogarts. De nieuwe manier van werken op de poli Oogheelkunde wordt uitvoerig geëvalueerd. In een enquête is patiënten gevraagd naar hun beleving van het carrouselspreekuur. Deze feedback wordt gebruikt om de zorg nog patiëntgerichter te maken zodat deze pilot een definitief karakter kan krijgen.

De beste zorg
Jaarlijks komen zo’n 6500 nieuwe patiënten op de poli Oogheelkunde in Weert. De meesten met staar of een slijtage van de gele vlek (maculade generatie). Aandoeningen die de twee oogartsen in Weert – dit voorjaar komt er een derde bij – verhelpen met een staaroperatie of een behandeling via injecties bij macula degeneratie. Bij andere en complexere oogafwijkingen brengen de Weerter oogspecialisten de patiënt via korte lijnen in contact met hun collega’s van het Academisch Ziekenhuis Maastricht met wie ze sinds vorig jaar nauw samenwerken. Patiënten van SJG Weert kunnen op deze manier dus altijd rekenen op de beste oogheelkundige zorg.


Gezondheidskrant SJG Weert  • nummer 1  •  april 2016  •  pag. 19

Betere oogzorg met volop aandacht voor de patiënt