MijnSJG
Als patiënt van SJG Weert heeft u toegang tot MijnSJG, het patiëntportaal van SJG Weert. U kunt hier de inhoud van uw medisch dossier bekijken. Ook kunt u uw afspraken bekijken, wijzigen en in een aantal gevallen ook zelf inplannen.
Verder kunnen zorgverleners hier acties voor u klaarzetten, bijvoorbeeld een vragenlijst over uw gezondheidstoestand die u voor uw bezoek aan een arts of zorgverlener moet invullen. Inloggen kan op verschillende manieren:
Inloggen voor jezelf
U kunt inloggen met uw DigiD. Heeft u nog geen DigiD? Dan kunt u deze aanvragen bij:
https://www.digid.nl
Inloggen voor een ander
* Als u gemachtigd bent kunt u veilig inloggen met DigiD in het dossier van een ander. Voor meer informatie: https://machtigen.digid.nl/
Inloggen met verwijsnummer
* Heeft u een verwijsnummer (ZD) van uw (huis)arts? U kunt hiermee voor sommige afdelingen inloggen om een afspraak te maken.
** Een afspraak maken voor het priklaboratorium kan alleen door in te loggen met DigiD.
*** Let op: u kunt hiermee geen gebruik maken van andere functies van MijnSJG. Hiervoor moet u inloggen met DigiD.
Heeft u problemen met inloggen of met het gebruik van MijnSJG? Kijk dan hieronder voor de veelgestelde vragen over MijnSJG.
Snel aan de slag met MijnSJG?
Deze folder helpt u op weg!
Veelgestelde vragen over MijnSJG
1. Over MijnSJG
Wat is MijnSJG?
Het patiëntportaal ‘MijnSJG’ is een beveiligde website waarmee u toegang heeft tot uw medische informatie. Hier kunt u zelf 24 uur per dag, 7 dagen per week delen van uw medisch dossier bekijken. Op dit moment kunt u uw patiëntendossier inzien en voor u klaargezette ‘acties’ uitvoeren. Denk bijvoorbeeld aan het invullen van een vragenlijst ter voorbereiding op een afspraak. Ook kunt u uw afspraak voor de polikliniek maken via MijnSJG na verwijzing door de huisarts of uw afspraak wijzigen via MijnSJG.
Wanneer krijg ik toegang tot MijnSJG?
U kunt toegang krijgen tot MijnSJG wanneer u bent ingeschreven als patiënt bij SJG Weert. Deze is pas definitief wanneer u zich heeft kunnen legitimeren en wanneer wij uw BSN hebben kunnen verifiëren. Daarnaast moet u beschikken over één van de volgende opties:
- DigiD (inlognaam en wachtwoord) in combinatie met de sms-functie vanuit DigiD
- DigiD (inlognaam en wachtwoord) in combinatie met de DigiD app
- DigiD (inlognaam en wachtwoord) in combinatie met de DigiD app en een identiteitsbewijs vanaf 4 januari 2021.
Op www.digid.nl vindt u hierover meer informatie. Tot slot gaat u akkoord met de algemene voorwaarden.
2. Inloggen en uitloggen
Wat heb ik nodig om in te loggen in MijnSJG?
- Een BSN-nummer dat geverifieerd is door SJG Weert.
- Een DigiD met sms-functie of DigiD en de DigiD app óf DigiD met de DigiD app en een identiteitskaart uitgegeven vanaf 13 maart 2021 en de pincode van deze identiteitskaart. Dit is vanwege de veiligheid.
- Een mobiele telefoon om de sms van DigiD te ontvangen of in te kunnen loggen met een identiteitsbewijs / een smartphone of tablet met daarop de (geactiveerde) DigiD app of een computer met daaraan gekoppelde NFC-lezer.
Hoe kan ik inloggen in MijnSJG?
- Type in de adresbalk van uw browser: https://mijn.sjgweert.nl
- Klik op de oranje balk 'Inloggen'.
- Selecteer de inlogmethode 'Ik wil inloggen met een controle via sms' of 'Ik wil inloggen met de DigiD app' of 'Ik wil inloggen met mijn identiteitskaart'.
- Inloggen met controle via sms:
- Vul uw DigiD-gebruikersnaam en wachtwoord in en klik op inloggen.
- U krijgt meteen een sms-bericht met een code op uw mobiele telefoon.
- Voer de code in op het scherm van uw computer, tablet of telefoon.
- Nu heeft u toegang tot uw gegevens in MijnSJG.
- Inloggen met DigiD app:
- Zorg ervoor dat de DigiD app op uw telefoon is geïnstalleerd.
- Open de DigiD app en kies ‘Start’.
- Vul de koppelcode in die u in de DigiD app ziet.
- Scan met de DigiD app op uw telefoon de QR-code op uw scherm.
- Klik op ‘Inloggen’ en toets uw pincode in.
- Nu heeft u toegang tot uw gegevens in MijnSJG.
- Inloggen met uw identiteitskaart (alleen mogelijk met identiteitskaarten met een afgiftedatum vanaf 13 maart 2021):
- Activeer eerst de inlogfunctie van uw identiteitskaart om deze te kunnen gebruiken. Zie https://www.digid.nl voor meer informatie.
- Inloggen kan op twee manieren:
- Met de DigiD app op uw telefoon of tablet met NFC-lezer.
- Met de DigiD app op uw computer, die gekoppeld is aan een NFC-kaartlezer.
Inloggen via de browser van uw telefoon of tablet:
- In het DigiD inlogscherm op uw telefoon kiest u voor inloggen met identiteitskaart.
- De DigiD app vraagt u het identiteitsbewijs tegen de achterkant van de telefoon te houden.
- De app vraagt u de persoonlijke pincode die hoort bij het identiteitsbewijs in te voeren.
- Hierna vraagt de app u nog eenmaal uw identiteitsbewijs tegen de achterkant van uw telefoon te houden.
- Nu heeft u toegang tot uw gegevens in MijnSJG.
Inloggen via de browser van uw computer met DigiD app:
- In het DigiD inlogscherm op uw computer kiest u voor inloggen met identiteitskaart.
- U opent de DigiD app op uw telefoon en drukt op start.
- U voert de koppelcode die in de DigiD app verschijnt in op uw computer.
- U scant met de DigiD app de QR-code die op het scherm van uw computer verschijnt.
- De DigiD app vraagt u het identiteitsbewijs tegen de achterkant van de telefoon te houden.
- De app vraagt u de persoonlijke pincode die hoort bij het identiteitsbewijs in te voeren.
- Hierna vraagt de app u nog eenmaal uw identiteitsbewijs tegen de achterkant van uw telefoon te houden.
- Nu heeft u toegang tot uw gegevens in MijnSJG.
Inloggen met een mobiele telefoon, tablet of computer met NFC-kaartlezer:
- In het DigiD inlogscherm kiest u voor inloggen met identiteitskaart.
- U opent de DigiD app op uw mobiele apparaat en drukt op start.
- De DigiD app vraagt u het identiteitsbewijs op uw mobiele apparaat of losse NFC-kaartlezer te leggen.
- De app vraagt u de persoonlijke pincode die hoort bij het identiteitsbewijs in te voeren.
- Hierna vraagt de app u nog eenmaal uw identiteitsbewijs op uw mobiele apparaat of NFC-kaartlezer te leggen.
- Nu heeft u toegang tot uw gegevens in MijnSJG.
Ik kan niet inloggen. Waaraan ligt dit?
U kunt niet inloggen op MijnSJG, omdat u:
- geen DigiD met sms-functie of DigiD app heeft (vraag deze hier aan);
- u nieuwe patiënt bent en uw BSN nog niet is geverifieerd door het Planbureau. Probeer dan de volgende werkdag nog eens om in te loggen met uw DigiD.
- u werkt met een veroudere browser of een verouderd besturingssysteem. DigiD stelt hieraan vanaf 13 mei 2019 de volgende eisen:
- Voor uw computer: Windows 7 / 8.1. Windows 10 OSX 10.9.4 of hoger
- Voor mobiele apparaat: iOS 7 of hoger, Android 6 of hoger
Daarnaast moet u uw browser updaten naar de meest recente versie.
Hoe log ik uit?
U kunt uitloggen uit MijnSJG met de knop ‘Uitloggen’ rechts boven in het portaal. Log altijd uit voordat u de browser afsluit. Zo beschermt u uw gegevens.
Waarom word ik uitgelogd na 15 minuten pauze?
Maakt u 15 minuten lang geen gebruik van MijnSJG? Dan wordt u automatisch uitgelogd. Dit is voor uw veiligheid. Gegevens die u heeft gewijzigd, maar niet heeft opgeslagen gaan dan verloren. Sla uw acties dus altijd op voordat u pauze neemt.
Bestaat er ook een app voor MijnSJG?
Nee, er is geen MijnSJG app. U logt in door https://mijn.sjgweert.nl in te geven in uw browser. Er bestaat wel een SJG Zorgapp, maar deze app is niet hetzelfde als MijnSJG.
3. Inhoud MijnSJG
Welke onderdelen van mijn dossier zie ik in MijnSJG?
U kunt in MijnSJG de volgende onderdelen uit uw medisch dossier inzien:
Mijn agenda:
- Poliklinische afspraken
- Operaties
- Opnames
Zowel geplande afspraken kunt u hier lezen als afspraken die in het verleden hebben plaatsgevonden.
Mijn acties
- Openstaande acties
- Afgeronde acties
Mijn dossier:
- Allergieën
- Behandelbeperkingen
- Behandelverslagen (vanaf 01-07-2017)
- Correspondentie
- Diagnoses
- Functionele en mentale status
- Intoxicaties (alcohol-, tabak- en drugsgebruik)
- Medicijnen
- Medische hulpmiddelen
- Metingen
- Multimedia (diverse documenten)
- Signaleringen (bijv. infectierisico’s)
- Vaccinaties
- Voedingsadviezen
- Uitslagen
- Zorgactiviteiten
Mijn gegevens:
- Algemene (naw-)gegevens
- Contactgegevens
- Huisarts
- Tandarts
- Verzekering
- Apotheek
- Contactpersonen
- Woonsituatie
Het kan een enkele keer voorkomen dat uw dossier op MijnSJG niet helemaal compleet is. Mocht eventueel ontbrekende informatie voor u wel relevant zijn, kunt u contact opnemen met de afdeling Codering & Digitalisering, telefoonnummer 0495 - 57 2246. Zij zullen u verder helpen.
Kan ik uitslagen van onderzoeken direct zien in MijnSJG?
U kunt uw uitslagen bekijken zodra deze in uw dossier gezet zijn. U kunt deze dus inzien voordat de arts deze met u heeft kunnen bespreken en heeft kunnen toelichten. Zonder deze toelichting is het mogelijk dat u de informatie op een verkeerde manier interpreteert. U kunt hierin zelf de overweging maken of u wilt wachten met het bekijken van een uitslag tot u in gesprek bent met uw behandelend arts. Heeft u vragen n.a.v. de uitslag kunt u deze stellen tijdens u eerstvolgende afspraak met de arts. Alleen eventuele complicaties tijdens een ingreep of operatie worden niet direct in het dossier getoond. Dit geeft de behandelend specialist de ruimte om de patiënt en eventueel diens familie persoonlijk op de hoogte te stellen.
Tot hoever terug kan ik mijn gegevens inzien in MijnSJG?
De informatieonderdelen in MijnSJG die in het EPD zijn geregistreerd kunt u in principe inzien vanaf de datum waarop u bij ons geregistreerd bent. Alleen voor de behandelverslagen geldt dat deze zijn in te zien vanaf 1 juli 2017. Indien u behandelverslagen wilt inzien van vóór 1 juli 2017 kunt u deze aanvragen door het invullen van een formulier. Meer informatie hierover vindt u in de folder ‘Inzage of kopie van uw patiëntdossier’.
Als ik iets uit mijn dossier niet begrijp, wie kan me dit uitleggen?
Bij het bekijken van uw dossier zult u informatie tegenkomen die u niet (helemaal) begrijpt. MijnSJG is dan ook geen vervanging van het persoonlijke contact, maar een aanvullende naslag mogelijkheid. Indien u medische informatie niet begrijpt, kunt u dit bespreken met uw behandelaar. Dit doet u bij voorkeur tijdens uw eerstvolgende afspraak .
Kan ik zelf gegevens wijzigen in MijnSJG?
Bij ‘Mijn gegevens’ staan uw gegevens zoals ze bij ons bekend zijn. U kunt hier de apotheek en tandarts zelf wijzigen. Voor het wijzigen van de andere gegevens kunt u terecht bij de balie van het Planbureau in de centrale hal van ons ziekenhuis. U kunt dit ook telefonisch doen, maar wij kunnen de wijziging pas doorvoeren wanneer u dit bevestigd bij de balie van het Planbureau en zich kunt legitimeren. Dit doen we om te voorkomen dat iemand anders uw gegevens kan wijzigen. Wilt u een wijziging van medische gegevens dan kunt u dit bespreken met uw zorgverlener tijdens uw eerstvolgende bezoek.
Kan ik informatie uit MijnSJG downloaden of printen?
Ja, dit kan. Bij de meeste onderdelen van uw dossier staat een printknop of button om het onderdeel te openen en vervolgens kunt printen of downloaden. Bent u zich er dan wel bewust van dat u privacygevoelige gegevens uit een veilige omgeving haalt. Wij adviseren u dan ook om hier heel zorgvuldig mee om te gaan.
4. Afspraak maken
Hoe kan ik een afspraak inplannen (na verwijzing huisarts)?
Op dit moment is het alleen mogelijk zelf een afspraak in te plannen als uw huisarts u naar één van onze poliklinieken heeft verwezen voor een eerste afspraak.
Op uw verwijsbrief is uitgelegd hoe het werkt. U kunt aan de hand van het ZorgDomein nummer (staat op uw brief) inloggen of aan de hand van uw DigiD gegevens. Als u bent ingelogd in MijnSJG, gaat u naar het onderdeel 'mijn afspraken'. Ga dan naar ‘verwijzing inplannen’ en doorloop vervolgens de aangegeven stappen. Als u geen afspraak maakt via ‘MijnSJG’, dan neemt de polikliniekmedewerker telefonisch contact met u op om een afspraak te maken. Wanneer een polikliniekmedewerker belt, is afhankelijk van de toegangstijd. Dit kan variëren van enkele dagen tot weken.
Hoe kan ik mijn afspraak op de polikliniek wijzigen?
Om uw afspraak te wijzigen, logt u in op MijnSJG. Ga naar ‘Mijn afspraken’ en vervolgens naar ‘Afspraak wijzigen’. Als u klikt op de afspraak die u wilt verzetten, krijgt u een overzicht van alle mogelijke data en tijdstippen waarop u de afspraak kunt inplannen. Selecteer de optie van uw keuze, en bevestig deze. Uw afspraak is verzet!
U kunt uw afspraak wijzigen tot 2 dagen voor de geplande datum. Het is alleen mogelijk om afspraken te verzetten naar een moment na de oorspronkelijke datum.
5. Vragenlijst invullen
Hoe kan ik een vragenlijst invullen?
Als u een vragenlijst moet invullen, zet uw zorgverlener deze voor u klaar in MijnSJG bij 'Mijn Acties'. U vindt de vragenlijst bij 'Openstaande acties'. Klik de vragenlijst op volg de instructies in MijnSJG. Als u de vragenlijst heeft ingevuld, zie u deze bij 'Afgeronde acties'.
6. Printen en dowloaden
Hoe kan ik (delen van) mijn dossier printen of downloaden?
MijnSJG bestaat uit verschillende onderdelen die u kunt printen of downloaden. Er zijn hierin drie mogelijkheden:
- Het onderdeel betreft een PDF. Wilt u deze opslaan of printen kunt u klikken op de button ‘Open PDF’
- Het onderdeel betreft een afbeelding. Deze kunt u opslaan of printen door het bestand eerst te openen. Dit kunt u doen door op de paarse button ‘Openen’ te klikken.
- Het onderdeel betreft een tekst(deel) van MijnSJG. In dat geval staat er altijd een button met een printericoontje bij. Klik hierop om het onderdeel te printen of op te slaan als PDF (print naar PDF).
Bent u zich er bij het printen of downloaden wel van bewust dat u privacygevoelige gegevens uit een veilige omgeving haalt. Wij adviseren u dan ook om hier heel zorgvuldig mee om te gaan.
7. Machtigingen
Kan ik iemand machtigen om MijnSJG te bekijken?
Ja, dit is mogelijk. U regelt deze machtiging via DigiD: https://www.digid.nl/aanvragen-en-activeren/machtigen
Kan ik als ouder in mijn eigen MijnSJG omgeving ook de gegevens van mijn kind inzien?
Nee, dat is helaas nog niet mogelijk. U kunt wel een DigiD aanvragen voor uw kind via www.digid.nl. Vanuit DigiD wordt geen minimumleeftijd gesteld voor het aanvragen van een DigiD. U kunt dan met deze DigiD gegevens inloggen in het dossier van uw kind. Het aanvragen van deze gegevens neemt echter wel enkele werkdagen in beslag vanuit DigiD.
Kan ik als ouder ook vragenlijsten ter voorbereiding op de operatie van mijn kind invullen via MijnSJG?
Nee, dat is helaas nog niet mogelijk. U kunt wel een DigiD aanvragen voor uw kind via www.digid.nl. Vanuit DigiD wordt geen minimumleeftijd gesteld voor het aanvragen van een DigiD. U kunt dan met deze DigiD gegevens inloggen in het dossier van uw kind en de vragenlijst invullen. Het aanvragen van deze gegevens neemt echter wel enkele werkdagen in beslag vanuit DigiD.
8. Veiligheid en privacy
Hoe veilig zijn mijn gegevens in MijnSJG?
Om te garanderen dat iedere patiënt alleen zijn/haar eigen dossier in kan zien, logt u in met DigiD. Als extra beveiligingsmaatregel krijgt u een controle SMS (bij keuze om in te loggen met een controle SMS) of geeft u een persoonlijke pincode in via de DigiD app. Niemand kan dus inloggen zónder DigiD met controle-SMS/DigiD app. De mogelijkheid tot inzage is daarmee dubbel beveiligd. De website zelf is verder beveiligd volgens de strenge standaard normen die in de wet zijn bepaald.
Hoe is mijn privacy gewaarborgd?
SJG Weert heeft in een privacy verklaring beschreven hoe wij om gaan met uw privacy. De kunt u hier lezen.
Heeft u het antwoord op uw vraag niet gevonden?
Medische vragen bewaart u zoveel mogelijk voor uw eerstvolgende afspraak. Indien deze niet gepland is of u kunt niet wachten, neem dan contact op met de polikliniek waar u in behandeling bent.